radec: předně, než sepíšu tento příspěvek Tě chci upozornit, že jak to tak vypadá, máme podobnou smůlu na auta (nejen na ně) a někdo to "vyžrat" asi musí.
Po výborné zkušenosti s Ford Mondeo, 2,5 V6 '97, které jsme kupovali na doporučení dobrého známého ojeté s 89tkm najeto a se kterým jsme najeli dalších 144tkm (s investicemi, ale díky pořizovací ceně to celkově vyšlo na 3,64Kč/km i s cenou auta! nikdy toho u jiného auta nedosáhneme), jsme se rozhodli, že koupíme raději nové auto. Šlo o firemní auto pro podnikatele, který najede ročně řádově 30-40tkm a byla potřeba spolehlivost (kterou jsme u ojetiny nemohli mít nikdy zaručenou). Peníze naštěstí byli a tak jsme se rozhodli, že to bude opět střední třída (staré Mondeo sice bylo v rodině stále, ale perspektivně se počítalo s prodejem - prodáno a zakoupeno místo něho jako 2. do rodiny Mazda 2
), jelikož jsme chtěli velký rodinný vůz na dlouhé cesty do Chorvatska apod.
Podle parametrů jsme přemýšleli o všech možných možnostech, Toyota Avensis, Toyota Corolla Verso, Ford S-Max (předváděčka), Škoda Superb, Škoda Octavia Combi, Hyundai Sonata, Hyundai Tuscon ba dokonce i Renault Laguna. Nepamatuju si všechny kandidáty a ačkoliv se zdá, že se jedná o auta různého ražení, každé mělo něco.
Prvním kritériem bylo díky velkým nákladům na provoz (velký nájezd kilometrů) diesel. Toho jsme se drželi. Pořizovací ceny byly různé a nakonec při projížďce velmi slabého S-Maxu s 1,8 TDCi jsme zkoukli Mondeo, které tenkrát končilo (přelom 2006/2007) a dealer nám slíbil velkou slevu. To se také stalo a auto se špičkovou výbavou, Ford Mondeo Kombi 2,2 TDCi 155k, Ghia + s xenonama, dešť. senzorem, park. senzorem, BT HF a mnohým dalším dostalo slevu přes 20% a my jsme byli velmi spokojeni. Auto se pořídilo bez přepážky, což byla největší chyba - tenkrát jsme nevěděli, že neN1 varianta se odepisuje ještě o rok déle a oni zákonodárci odpis prodlouží celkově ještě o další rok - tudíž odepisuje se 5let a ještě se neodepsalo DPH. Nechci ale teďka kritizovat stupiditu přepážky, která je tak hloupá, až to bolí.
V únoru se auto přebralo, mělo krásnou alazlatou barvu a my byli nadšeni. Po dlouhé době (poslední Š120) zase nové auto v rodině, velké, komfortní a až na pár drobností absolutně luxusní (interiér bída, zejména sedačky a pak pár neostatků, které se už neřešili, jelikož byl na cestě nástupce).
Koupili jsme prodlouženou záruku na 3 roky / 150tkm a věřili, že záruku nebudeme potřebovat.
První problém nastal po 20tkm najetých, což bylo před dovolenou o prázdninách 2007. Shodou okolností jsem s autem jel zrovna já a nezdálo se mě cukání při brždění. Zajeli jsme do nejbližšího servisu od bydliště (Ford Kruml, Brandýs nad Labem), kde se prováděla servisní prohlídka při 20tkm najetých - pár dní předtím, a technik se s námi projel. Souhlasil s vadou, pravděpodobně zvlněné kotouče. U tohoto bodu bych se rád zastavil:
- kontrolu brzd provádí při servisní prohlídce pouhým pohledem skrz disky kol
- otec, který s autem najel 98% km jezdí plynulou jízdu s tempomatem křížem krážem ČR-SR a brzdí opravdu minimálně
- brzdové kotouče na starém Mondeu se měnili po 170tkm najetých (námi tedy 90tkm najetých, ale byly viditelně původní)
I přes tyto podivné okolnosti nám nic jiného nezbylo než je vyměnit, jenže ve Ford Kruml nám řekli, že sice nám je vymění v rámci garance, ale nemají je skladem. Komunikace s Charouzem neexistuje, je to v podstatě konkurence a koupit od nich je nemůžou. Jelikož to byl pátek a v pondělí jsme odjížděli na dovolenou, 1000tkm do Chorvatska a stejný počet zpět, řešili jsme to velmi naléhavě. Náš dealer nás tedy poslal do Černokostelecký k Charouzovi. Tam nás přijali a jeden hlavní technik nám řekl, že výměnu v rámci garance provede, ale musí se na disky podívat technik. Do té doby nemůže. Pokud spěcháme, musíme je zaplatit a potom se písemně domluvit s reklamačním oddělením, že chceme vrátit peníze. Na to jsme naletěli, zaplatili jsme (pouze přední kotouče, jelikož ty jsou nejpodstatnější a nechtěli jsme platit oboje) a stejný technik nás poté v rámci písemné komunikace podrazil, jelikož reklamačnímu oddělení tvrdil, že to bylo vše na naši žádost a o žádnou vadu materiálu se nejednalo. Během reklamace jsme ale po návratu z dovolené řešili to, že se to opět stupňuje a došlo se k tomu, že vadné budou spíše zadní (takže přední se měnili zbytečně - co technik, to názor) a ty se nám už podařilo s jiným hlavním technikem u stejného Ford Charouz, v rámci garance vyměnit.
Kdyby to u tohoto skončilo, byli bychom šťastni, ale bohužel. Čas mě tíží, zkusím to zestručnit.
V září minulého roku jsme začali pozorovat vypadávání motoru, špatné reakce na plyn a neuvěřitelný čoud z výfuku zvláště když je motor studený. Po nějaké době nutného ježdění nám to už nedalo a auto jsme reklamovali. Přes známého, který ho tam dovezl, tentokrát do Auto Palace Spořilov. Po zkoumání vyšlo najevo, že byly vadné vstříky, ty s prominutím zas*ané vstřiky, které se táhnou s daným motorem (2,2 TDCi) od jeho počátku a u kterých nás všichni přesvědčovali, že jsou dávno doladěné a jsou v pořádku. Tato oprava trvala měsíc, náhradní auto jsme nedostali, jelikož bylo pojizdné a dojelo se s ním až do servisu (na co tedy ta garance vlastně je?) a nebýt starého Fordu Mondeo, které bylo rádo že drží pohromadě, tak jsme museli na měwsíc pučovat auto. Nutno podotknout že se ten měsíc najelo přes 3000km a jen s tím starým Mondeem 1700km (jel jsem osobně, pamatuji si to živě). Takže Mondeo zachránil Mondeo.
Po měsíční absenci auta a snad finálně vyřešeného problému (den před vypršením 30ti denní lhůty na opravu nám auto vrátili) jsme měli "nové" Mondeo zpět. Mimochodem zrovna při přebírání tohoto vozu ze servisu jsme poprvé viděli a hlavně seděli v nové Mazdě 2, netušil jsem že o 2měsíce později budeme sepisovat smlouvu o jeho koupi
).
Řekl bych, že toto na ani ne roční nové auto za 3/4 miliónu stačí. Viditelně ne. Ještě rejpanec na okraj posledního problému - během marné snahy o reklamaci brzd a během problému se vstřiky mělo marketingové oddělní Fordu tu drzost zaslat nám několikrát dotazník o spokojenosti (jeden jsme na začátku "kariéry" auta vyplnili) a dokonce nás upomínat, že jsme ty nové nevyplněli. Velká drzost.
Poslední problém nastal v březnu. Týden po 40tkm prohlídce, kterou jsme provedli v Auto Palace Spořilov. Shodou okolností jsem s autem znova jel já. Již předtím se zdálo otcovi, že nějak špatně táhne. Na mostě mezi Brandýsem a Starou Boleslaví najednou autu POD PLYNEM spadly otáčky, chcíplo a blikalo žhavení. Znova nastartovat nešlo a tak jsme volali assistenci. Dozvěděli jsme se, že v rámci roční/40tkm prohlídky nám mělo být nabídnuto prodloužení assistence, tu jsme měli narozdíl od garance jen na rok. Takže odtažení do servisu jsme platili sami. Táhlo se to opět ke Krumlovi a tam po několika dnech zjišťování závady přišli na to, že je vadná elektrika plynu. Plyn vyměnili (samozřejmě nebyl skladem, takže přišla k užitku přechodně Mazdička 2) a po týdnu auto vrátili. Plyn je nyní tuhý, musí se šlapat silou a zrovna k bezpečnosti to fakt nepřispívá. Den po vyzvednutí ze servisu jsme jeli do Prahy, opět jsem řídil já (asi přináším smůlu) a na křižovatce u Tesca Letňany se s autem stalo to samé. To se přiznám nás tak dožralo, že jsme měli sto chutí auto shodit ze skály.
Assistence nebyla ještě prodloužena, jelikož jsme auto měli teprve den, byla to sobota, takže nikde nikdo nebyl. Platili jsme tedy odtah do Auto Palace Spořilov a v pondělí se muselo jedna o problému. Odtah jsme znovu platili. Naštěstí v Palace zjistili závadu rychle, šlo o nějaký ventil kdovíčeho a nechápou, jak to mohli u Krumla přehlídnout. Auto opraveno, tuhý plyn zůstal (možná zbytečná výměna), assistence prodloužena (ale dva odtahy jsme platili) a my byli neuvěřitelně nas*aní, že rok a 2měsíce auto už mělo 2x měněno brzdy, přes měsíc absenci v servisech a 2x nás nechalo ve štichu. Nutno podotknout že v neštěstí jsme měli štěstí a nestalo se nám to na východním Slovensku, kam rodiče pár dní poté jeli.
Nyní auto opět jezdí, ale nevíme na jak dlouho. Jsme velmi nakročeni tomu koupit Mazdu 6, ale osobně se obávám, že rozdíl nebude tak velký. Když má někdo smůlu, tak má prostě smůlu. Chlapi od obou odtahovek se shodli, že nový auta se odtahujou komplet všechny, nejlepší je 3roky stará ojetina s vychytanýma problémama. Jenže kde takovou vzít? Takovou, o kterou se majitel staral jako vůl a rval do ní prachy?
Závěr? Forda už nikdy, má své technické výhody, ale spolehlivost je špatná. Bohužel ale stejnou zkušenost nemá většina majitelů Fordů, takže je to prostě smůla. Auto půjde určitě z baráku, ale pravděpodobně se počká na zrušení nutnosti přepážky u N1 a na nový model Toyoty Avensis, vychytání nedostatků Boxer dieslu a nebo se půjde do benzínu M6 a bude po starostech. Diesely jsou sice lákqavé, tah od nízkých otáček je skutečně úžasný, jenže hlučnost (až na novou M6, ve které jsem shodou okolností na sobotním MazdaKvasu měl možnost jet) je skutečně pro motoristu strašákem (a to i u common-rail verzí moderních 4válcových motorů) a hlavně - diesly jsou náchylné, skutečně extrémně na palivo. A to, že jsme 99% tankování prováděli Shell V-Power diesel na tom nic nemění. stupidní bio přísady, které se do paliv dávají ničí motory a na jakoukoliv drobnůstku jsou diesly strašně háklivý. Tudíž já osobně stále tvrdím - benzín je prostě motor!