majki píše:A je rozdiel, aby ti motor tahal po dobu 1800 otacok alebo po takmer dvojnasobnu dobu 3500 otacok, no nie?
To nepostacuje na urcenie dynamiky. Dolezite je pomer max/min (myslim pomer maximalne a minimalne otacky, pocas ktorych mam pozadovany krutiaci moment). Vysvetlim ti to prikladom:
Vezmime si dve auta (povedzme tie nase Mazdicky 6), jedna ma diesel s rozsahom pouzitelnych otacok 1800 az 3600, druha ma benzinovy motor s rozsahom pouzitelnych otacok 4000 az 7500 (dal som tam take hodnoty, aby pasovali k tvojim rozsahom 1800 u prveho motora, a 3500 u druheho). Zjednodusim si to predpokladom, ze obe auta maju rovnaky pocet prevodovych stupnov, a obe ich maju priblizne rovnako rovnomerne odstupnovane (znamy to "pilovy" prevodovy diagram), a priblizne rovnaku akceleraciu z 0 na 100km/h.
ak na aute s tym prvym motorom budem mat pri urcitom prevodovom stupni pri otackach 1800 rychlost 60km/h a zacnem akcelerovat, tak bez preradenia zrychlim na 60*(3600/1800), t.j. na 120 km/h.
Na druhom aute budem mat pri otackach 4000 a rovnakom prevodovom stupni tiez pociatocnu rychlost 60km/h, zacnem akcelerovat, a ked motor vytocim do 7500 (a je cas preradit), budem mat rychlost 60*(7500/4000), t.j. 112.5 km/h
Chcem tym povedat asi tolko, ze dolezite nie je to, po aku dobu (kolko otacok) mi taha motor, ale pomer medzi hornou a dolnou hranicou vyuzitelneho pasma otacok.